Peräkärryjen valmistukset

Traktorin peräkärryt

Traktorin peräkärryjen valmistus kuorma-auton rungosta alkoi vuonna 2002. Ensin tein pelkän aisan ja jarrut vanhan lavan ympärille. Sitten tein perälautoja vanhoihin lavoihin. Nykyään teen koko lavan itse.

Suosin Volvon runkoja, koska ne ovat monesti olleet jakeluajossa tai vastaavassa kevyemmässä käytössä kuin esimerkiksi Sisut. Scanian rungon ongelmana on tupla C-palkki, C-palkkien väliin menee likaa ja vettä. Scanian runko saattaa näyttää ulkoapäin melko hyvältä, mutta saattaakin olla C-palkkien välistä jo pahasti ruostunut. Mersun runko taas meinaa olla liian vetelä.

Miksi en sitten käytä vanhoja lämpölavoja? Jos purkamolle tulee vanha lämpölava ja sitä ei sieltä kukaan automies huoli, voi olla varma siitä, että se on aivan läpimätä. Lämpölavan palkkien sisäpuoli on lähes täynnä pakokaasumoskaa ja rikkiä, ja rikki syö lavan palkit sisäpuolelta. Palkkeihin on lähes mahdotonta hitsata mitään, koska se moska kuohuu hitsisauman läpi. Lämpölavat ovat myös melko painavia, koska lavan kuluessa puhki päälle lyödään uutta levyä.

Olen nähnyt monia vanhoja kippejä, jotka vuotavat lähes aina. Tiivistesarja ja purkutyö saattavat maksaa saman kuin Nurmen uusi kippi.

Teen aina lavat apurungon päälle. Raskaassa ajossa kuorma-auton runko ei kestä ilman apurunkoa, ja lisäksi se jäykistää runkoa kipatessa. Toiset valmistajat ’Boksaa’ rungon sisäpuolelta, mutta siitä tulee paljon likaa ja vettä kerääviä taskuja, joita ei saa edes maalattua. Lisäksi boksauslevyihin tulee paljon erilaisia teräviä muodonmuutoksia kierreltäessä poikkitukia, ja näistä ne murtumat yleensä lähtevät.

Vetävän kärryn aisa on V-mallinen, vetämättömän aisa on suora. Vetävän kärryn aisa 2 kpl 200x100 putkipalkkia ja vetämätön on 250x150putkipalkkia. Aisaputken pää sovitetaan vetävässä mahdollisimman ylös, jotta vetovarret mahtuvat olemaan aisan alla. Aisa on mitoitettu kestämään kahdeksan tonnin rytkäyskuorma.

Olemme tehneet peräkärryjä myös runkoa myöten joten voimme valmistaa perävaunuja mitä moninaisimpiin tarpeisiin, vaikka paalien keräykseen sopivan nosturikärryn. 

Soita, niin suunnitellaan perävaunu juuri sinun tarpeisiisi, mittatilaustyönä.

Teollisuuden kuljetusratkaisut

Teollisuus tarvitsee usein usein juuri heidän omille tuotteille suunniteltuja perävaunuja. Kappaleiden mitat tai painot voivat olla huomattavan erilaisia kuin mitä sarjatuotanto perävaunut tarjoaa. Olemme tehneet peräkärryn trukkilavojen kuljetukseen jonka korkeus on säädettävissä tehdasalueen eri korkuisille lastauslaitureille, meiltä on myös kysytty kärryä 30T kantavuudella, meiltä on lähtenyt kärryjä 10m pitkien kappaleiden siirtoon eri hallien välillä. Pystymme suunnittelemaan ja valmistamaan  peräkärryt trukeille, traktoreille tai jollain muulla koneelle siirrettäväksi. Kaikki tuotteet ovat niin mittojen kuin kuormien mukaan suunniteltuja ja järeästi tehtyjä jotta ne kestävät varmasti jokapäiväisen käytön.

Kärryt tehdään konedirektiivejä noudattaen ja ne ovat CE merkittyjä.

Ottakaa yhteyttä niin tehdään kärry teidän yrityksen tarpeisiin!

 

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä!

 050 337 2875
 tomi.metsola@maaseppa.fi

Maaseppä Oy

Pirttilä 86,
12170 Hietoinen

Tomi Metsola

050 337 2875
tomi.metsola@maaseppa.fi